Close
  • Blog o prawie dla restauratorów

Reklama alkoholu w internecie

Reklama i promocja alkoholu w Polsce, co do zasady, jest zakazana.

 

 

Zakaz reklamy alkoholu dotyczy wszystkich środków publicznego przekazy: telewizja, radio, prasa czy Internet. Zakaz obowiązuje jednak jedynie wtedy, gdy reklama lub promocja ma charakter publiczny. Co w takim razie z reklamą alkoholu w Internecie?

 Czy reklama alkoholu w Internecie jest zatem możliwa ?

Publicznie nie można także rozpowszechniać wizerunków napojów alkoholowych lub symboli graficznych związanych z alkoholami, a dodatkowo także nazw i symboli graficznych przedsiębiorców produkujących napoje alkoholowe, które są takie same jak nazwy i symbole graficzne napojów alkoholowych, służących popularyzowaniu znaków towarowych napojów alkoholowych. Zakaz ten ma zapobiegać takim sytuacjom, jak reklama łódki, która jednoznacznie kojarzyła się z alkoholem.

Dozwolona reklama alkoholu

Reklama alkoholu jest dozwolona, jeżeli jest skierowana do ograniczonej grupy osób. Krótko mówiąc: dozwolona jest niepubliczna reklama alkoholu. Dlatego bez przeszkód mogą funkcjonować prywatne strony internetowe, portale społecznościowe, fora czy blogi dotyczące tematyki napojów alkoholowych. Oczywiście, jeżeli dostęp do nich limituje obowiązkowa uprzednia rejestracja i akceptacja regulaminu. W konsekwencji blogi, fora, konta na portalach społecznościowych nie mogą być dostępne dla wszystkich użytkowników Internetu. Daną stronę warto też poprzedzić informacją o tym jakiego rodzaju treści zawiera strony wraz z informacją, że treści przeznaczone są dla osób pełnoletnich. O tym warto też wspomnieć w regulaminie.
Takie działania pozwolą na uniknięcie posądzenia o publiczne i powszechne promowanie napojów alkoholowych, do którego dostęp mogą mieć także osoby niepełnoletnie.

Alkohol na Facebooku 

Co zatem z Facebookiem? Jest to niewątpliwie portal społecznościowy o ogromnym zasięgu, jednak pełny dostęp do niego mają zarejestrowani użytkownicy. Nie jest więc powszechnie dostępny. Reklama alkoholu trafi zaś jedynie do odbiorów, którzy obserwują lub lubią dany profil. Reklama nie powinna też trafić do osób poniżej 18 roku życia poprzez możliwość zastosowania dla nich ograniczonego dostępu w związku z treściami związanymi z alkoholem. Oczywiście dostęp ten będzie dla niepełnoletnich niemożliwy, jeżeli złożona przez te osoby deklaracja co do wieku jest prawdziwa.
Oczywiście należy jednak spodziewać się, że w najbliższym czasie powstaną przepisy regulujące w jasny sposób zarówno reklamę alkoholu na portach internetowych jak i sprzedaż alkoholu w dostawie czy w Internecie. Jednakże nie należy spodziewać się złagodzenia podejścia w tym temacie w stosunku do obecnej praktyki.

 

O alkoholu pisaliśmy też w poście https://www.prawowrestauracji.pl/2017/09/sprzedaz-alkoholu-w-dowozie.pl. Tym razem o sprzedaży alkoholu w dowozie.

Related Posts