Close
  • Blog o prawie dla restauratorów

Gramatura dań w menu

Większość restauratorów przyzna, że biznesem gastronomicznym de facto rządzą konsumenci. Ty jako właściciel lokalu możesz dwoić się i troić, ale to gość ostatecznie podejmie każdą małą decyzję sam. Klient wybierze danie na które ma ochotę a Ty możesz jedynie się dostosować i nakarmić go najlepiej jak umiesz. Konsumentowi przysługują szczególne prawa, m.in. prawo do informacji. Czy jednak w związku z tym masz obowiązek podawania tak szczegółowych danych jak gramatura dań w menu?

Gramatura dań

Słowem „gramatura” określamy skład potrawy lub napoju w odniesieniu do ilości poszczególnych części składowych. Zasadniczo jest więc najczęściej waga wyrażana w gramach lub kilogramach. Nie jest to jednak reguła i w niektórych przypadkach, jak zupa czy napój, możesz użyć takich jednostek jak mililitr albo litr. W szczególnych przypadkach właściwe może być także określenie ilości w sztukach – np. jedno jajko. Reguły nie są tu sztywne i musisz wykazać się pewną elastycznością.

Czemu gramatura dań jest istotna dla gości?

Podana przez Ciebie gramatura jest pewną deklaracją co do ilości potrawy lub jej składników. Jest to więc z wielu powodów informacja bardzo istotna dla gości. Jest tak z bardzo różnych względów. Większość klientów informacja taka interesuje, gdyż chcą po prostu wiedzieć czy danie ich nasyci. Ewentualnie, czy po głównym daniu „zmieszczą” jeszcze deser. Poza tym oczywiście cześć osób stosuje się do określonej diety i sprawdza gramaturę nie chcąc jej złamać.

Musisz jednak pamiętać też o klientach, których gramatura interesuje ze względów zdrowotnych. Osoby chore np. na cukrzycę kontrolują ilość spożywanych węglowodanów w czym zdecydowanie pomóc może podanie gramatury dania. Analogicznie część gości zwróci uwagę na gramaturę szacując ilość cukru, tłuszczy czy białka w daniach.

Czy podanie gramatury dania w menu jest obowiązkowe?

Obecnie obowiązujące przepisy nie dają bezpośredniej odpowiedzi na tak postawione pytanie. Zgodnie z prawem, menu musi zawierać aktualne informacje umożliwiające konsumentów identyfikację ceny z potrawą lub wyrobem, w szczególności pełną nazwę potrawy pod którą jest sprzedawana oraz określenie ilości potrawy lub wyrobu do których się odnosi.

Przepisy nie nakazują więc wprost wyrazić dokładnej wagi lub ilości potrawy. Wyrażenie „określenie ilości potrawy” jest bardzo ogólne i w zasadzie instrukcyjne. Warto jednak wiedzieć, że Inspekcja Handlowa, która jest uprawniona do kontroli w tym zakresie, w przeważającej większości przypadków wywodzi z niego obowiązek podania gramatury dań w menu.

W jaki sposób podawać gramaturę dania w menu?

Przede wszystkim musi to być waga odnosząca się do dania które otrzyma gość. Oznacza to, że nie możesz podać np. wagi produktu przed smażeniem lub inną obróbką termiczną. Jest oczywiste, że taki proces istotnie wpływa na wagę, zwykle ją zmniejszając. Podanie gramatury „surowego” produktu jest więc wprowadzeniem konsumenta w błąd.

Gramaturę powinieneś podać w każdej karcie menu, tak aby była dostępna dla klientów bez problemu. Nie jest to na tyle obszerna informacja aby usprawiedliwić zawarcie jej np. na oddzielnej karcie udostępnianej przez obsługę lokalu na życzenie.

Czy podana gramatura dań zawsze musi być dokładna?

Nie zawsze musisz podać gramaturę dania w sposób bezwzględnie dokładny, ale postaraj się, by informacja jaką otrzyma konsument oddawała rzeczywistą ofertę jak najbardziej. Dopuszczalne będzie wyrażenie „około 200 gram”, albo „180-220 gram”, gdyż w niektórych przypadkach ilość pewnych składników może się różnic. Z oczywistych względów z dziesięciu kawałków mięsa na przygotowanie kotleta każdy będzie nieco inny.

Natomiast jak najdokładniej powinieneś podać gramaturę serwowanych napojów, w szczególności tych zawierających alkohol. Masz bowiem całkowitą kontrolę nad tym jaką ilość wlejesz do kufla czy szklanki.

Czy podanie gramatury dań w menu jest korzystne?     

Podsumowując warto zwrócić uwagę na to, że odrywając się od wymagań stawianych przez prawo, podanie gramatury dań w menu jest korzystne dla Ciebie jak i dla Gościa. Dzięki temu oboje wiecie czego oczekiwać. Klient nie może zarzucić wam, że porcja jest mała, gdyż został przecież zapoznany z jej wielkością w menu. Pozwala wam to także na ujednolicenie serwowanych dań i ich powtarzalność, co dla wielu osób jest dużym plusem.

Konsument dzięki informacji o gramaturze potrawy może łatwo ocenić czy porcja jest dla niego wystarczająca, czy nie zepsuje mu diety albo też nie wpłynie negatywnie na zdrowie. Biorąc pod uwagę rosnącą świadomość konsumentów niewątpliwie podanie informacji o gramaturze jest wyjściem naprzeciw ich oczekiwaniom.

Related Posts