Close
  • Blog o prawie dla restauratorów

Alergeny w restauracji

Bez wątpienia klient zamawiający posiłek w lokalu wyraża jednocześnie bardzo duże zaufanie do restauratora. Być może nie myślimy o tym na co dzień, ale faktem jest, że spożywane jedzenie czy napoje mają olbrzymi potencjał na zaszkodzenie naszemu organizmowi. Bardzo niewiele usług może mieć tak bezpośredni wpływ na konsumenta. Jedzenie może być zepsute, nieświeże, zawierać przypadkowe, nienadające się do spożycia elementy (jak np. pinezka czy szkło) jak również alergeny. Z tego powodu na przedsiębiorców nałożono obowiązek informowania o tym jakie alergeny w restauracji mogą zaszkodzić potencjalnemu klientowi.

Alergeny w restauracji – definicja

Alergeny o których ostrzegać muszą restauratorzy to alergeny pokarmowe. Są to substancje zawarte w pokarmach roślinnych lub zwierzęcych, które do organizmu wprowadzamy poprzez spożywanie jedzenia lub napojów. Dla osoby uczulonej kontakt z alergenami może wiązać się z bardzo nieprzyjemnymi konsekwencjami. Należą do nich m.in. obrzęki, zapalenie skóry czy wyjątkowo groźny wstrząs anafilaktyczny. W związku z tym, alergeny w restauracji stanowią realne zagrożenie zdrowia, a nawet życia niektórych z naszych gości.

Alergeny w restauracji – obowiązek informowania

Chociaż alergeny stanowią duży problem nie mogą być podstawą do wykluczenia alergików z korzystania z usług dostępnych dla pozostałych ludzi. Jest to o tyle istotne, że ogromna część ludzi cierpi z powodu jednej lub większej ilości alergii. Z tego względu restauratorzy mają obowiązek informowania gości o tym jakie alergeny znajdują się w serwowanych osiłkach.

O tym jakie alergeny podlegają obowiązkowi informowania decyduje stosowne rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (nr 1169/2011). Zgodnie z nim są to: zboża zawierające gluten, skorupiaki, jaja, ryby (w tym kawior), orzeszki ziemne, soja, mleko, orzechy (w tym migdały i pistacje), seler, gorczyca, nasiona sezamu, dwutlenek siarki i siarczyny, łubin i mięczaki. Warto pamiętać o tym, że alergenem jest także produkt zawierający w sobie jeden z wyżej wymienionych alergenów lub przygotowany z nich. Informować o alergenach należy więc np. wykorzystując masło orzechowe czy jogurt.

Alergeny w restauracji – jak informować?

Restaurator może informować o alergenach w każdy sposób, który będzie zrozumiały dla gości. Oczywiście najlepiej sprawdzi się tu informacja pisemna. Należy jednak pamiętać o przeszkoleniu naszych pracowników w taki sposób, aby umieli również udzielić informacji ustnie. Najczęściej informacja o alergenach zawarta jest w menu restauracji – jako osobna karta lub dopisek przy każdej pozycji. Możliwe jest również stosowanie jednoznacznych i zrozumiałych oznaczeń graficznych. Wykaz alergenów nie musi być jednak częścią menu i całkowicie dozwolonym sposobem jest umieszczenie go w ogólnodostępnym miejscu w lokalu – np. przy punkcie zamówień. Restaurator powinien również poinformować o alergenach taki sposób, aby było to dostępne dla osób dokonujących zamówienia zdalnie, np. poprzez udostępnienie wykazu alergenów na stronie internetowej.

Tekst informujący o alergenach powinien wyróżniać je spośród innych składników (np. poprzez pogrubienie, podkreślenie czy kolor). Nie ma przy tym obowiązku informowania o braku alergenów w produkcie, który zazwyczaj je zawiera.

Konsekwencje braku informacji o alergenach

W przypadku gdy restaurator zaniedba obowiązku informowania o alergenach musi liczyć się z konsekwencjami. Państwowa Inspekcja Sanitarna może nałożyć na niego mandat którego wysokość to minimum 500 zł. Oczywiście jedna wykryta nieprawidłowość w znacznym stopniu zwiększa szanse na kontrole w przyszłości.

Dodatkowo poszkodowany przez restauratora klient może go pozwać o odszkodowanie lub zadośćuczynienie i dochodzić swoich praw na drodze procesu cywilnego. Właściwe informowanie o alergenach pomoże obronić się przed tego typu roszczeniami.

Podsumowanie

Informowanie o alergenach jest jednym z obowiązków ciążących na restauratorze. Poprzez jego spełnienie nie tylko wywiązujemy się z wymogu prawnego ale również wykazujemy troskę o naszych gości. Warto przy tym pamiętać, o specyfice informowania o zawartości glutenu, którą opisywaliśmy we wpisie Produkty bezglutenowe w restauracji.

Każdy restaurator ma obowiązek zrozumiałego informowania o alergenach występujących w podawanych potrawach i napojach. Jego realizacja może mieć co do zasady dowolną formę, jednak zaniedbanie tej kwestii może powodować poważne konsekwencje.

Related Posts